Puigcerver la talaia del Baix Camp

Puigcerver

Puigcerver la talaia del Baix Camp

Hola gater@s,

Ens aplegarem a Tarragona (Despullats) a les 8.30 hores i a Reus (Misericòrdia) a les 8.45 hores. Ens dirigirem a la població d’Alforja on aparcarem els nostres vehicles a l’entrada del poble, (aparcament de la dreta, zona esportiva) allí al Bar Cotxero farem el tradicional cafetó gatero i signarem el full de responsabilitat. Pels que vingueu directes, ens torbarem al Bar Cotxero a partir de les 9:00.

Sortirem d’Alforja per l’Avinguda de Catalunya i després pel carrer de Sant Antoni, travessant petites parcel·les de terreny conreat arribarem a l’ermita de Sant Antoni de Pàdua. És un santuari del segle XVIII. Conjunt format per l’ermita i la casa de l’ermità. L’edifici és petit, d’un tram i capçalera. Té volta de canó amb llunetes al tram, i de creueria d’arestes amb revoltons venerats a la capçalera.

Farem una petita parada i continuarem pujant fins al Coll del Mort on gaudirem d’una bonica panoràmica, d’una banda la Mediterrània i el Baix Camp i de l’altra el Montsant i el coll d’Alforja. Baixarem fins al Mas de les Olles, masia bastant malmesa. A partir d’aquest punt tocarà pujar travessant diverses pistes i senderes en direcció a Puigcerver.

Arribem a l’Ermita de la Mare de Déu de Puigcerver. Aquesta està integrada per un conjunt d’edificacions, que s’han construït al llarg dels segles. El santuari pròpiament dit és una nau llarga i estreta, de set trams i capçalera, amb el cambril, restaurat. Al pati interior hi ha un curiós pou cobert, amb el sostre amb un capitell decorat amb ceràmica, i la roda per a treure normalment el poal, és el més interessant del conjunt. El conjunt està documentat ja d’ençà el segle XII, època de la qual sembla que no queden restes visibles. Fou aixecat per Pere dels Arcs en compliment del testament dels seus pares Ramon dels Arcs i Romeva de Ganagot senyora d’Alforja (datats el 1227 i el 1233) que li imposaven aquesta construcció. La capella estava alçada l’any 1243 quan Pere dels Arcs va morir. Es va engrandir al segle XVII i les obres es van acabar el 1620. Destruït parcialment a la primera guerra carlina fou reconstruït el 1858 i el 1863, però altre cop va quedar danyat per les lluites entre lliberals i carlins de 1872-1875, sent reconstruït altre cop el 1882.

L’ermita està situada en un emplaçament privilegiat, a la part alta de la serra del mateix nom, a 787 metres d’altitud i just en la partició entre el terme municipal d’Alforja i el de Riudecols. La posició dominant sobre les terres de l’entorn permet tenir una vista molt àmplia sobre la plana del Camp, part de la Costa Daurada i la part occidental del Priorat. Des de temps ancestrals una llegenda transmesa a través dels anys ens parla de l’aparició, a la soca d’una servera, d’una imatge de la Verge Maria, trobada per tres joves enviats a descobrir el misteri d’un estrany resplendor provinent d’aquesta zona.

Visitarem l’ermita i ens quedarem a dinar, els que vulgueu podeu menjar de motxilla i els que no, podeu dinar allí, el Bertran ens prepararà el que demaneu.

Després del dinar i la tertúlia baixarem fins a la cruïlla de l’antic camí d’Alforja on trobarem la mítica Creu del Formatge. Aquesta va ser col·locada durant el segle XVIII. Durant la Guerra Civil (1936-1939) va ser despenjada del seu pedestal i malmesa. L’actual creu va ser refeta el 1991, per Josep Rull Marco, pagès de professió, s’instal·là amb trenta anys a Alforja, on i visqué la resta de la seva vida. Amb una edat bastant avançada i de manera autodidàctica va començar a interessar-se a treballar la pedra i així i tot va deixar una prolífera obra. Al moment d’escometre aquest projecte ja posseïa certa fama o renom i tenia a les seves espatlles la realització o restitució de nombrosos monuments a Falset, la seva ciutat d’origen.

La «Creu de Formatge» (o d’«aurmatge», segons altres) rep aquest nom, perquè allí es formava la processó dels fidels devots que anaven en romiatge cap a Puigcerver, per la festa del 5 d’agost (primer diumenge d’agost) A partir de la Creu, la processó de romeus ja avançava amb la solemnitat deguda i començaven a recitar el rosari; Caminant a pas normal podien resar-lo sencer fins a arribar al SantuariAntigament la creu també indicava al començament de la “Rodalia de la Verge”, terreny on començava la propietat del Santuari.

Continuarem caminant en baixada i trobarem una imponent alzina que abraça la pista, ja falta poc, retornarem per Sant Antoni i Alforja.

Distància del recorregut 13 km. Dificultat moderada.

CAL SEGUIR TOTES LES INSTRUCCIONS I RECOMANACIONS DE LA PAGINA D’INSCRIPCIÓ.

Per inscriure’s a l’activitat com sempre cal que us apunteu via plana web del Gata ; www.gata.cat, a l’apartat de sortides, entre dilluns i divendres fins a les 23:00.

Per qualsevol dubte podeu fer la consulta a telèfon mòbil de n’Albert 696104867 o al de na Manuela 679181449.

Esperem que us agradi, i moltes mercès per participar !!

Albert Olivé i Manuela Vázquez

• Puigcerver
  • Catalunya
  • Espanya

Detalls de la planificació de l'esdeveniment